søndag den 20. december 2009

20. december

O Tannenbaum, o Tannenbaum! Du kannst mir sehr gefallen! Wie oft hat nicht zur Weihnachtszeit Ein Baum von dir mich hoch erfreut! O Tannenbaum, o Tannenbaum! Du kannst mir sehr gefallen!
Havde aldrig i min vildeste fantasi troet, at jeg skulle skrive tysk her på bloggen, men hermed gjort ;o)
I dag har kalenderen rundet en dato, der for mig var som magi, da jeg var barn. Når jeg kunne begynde og åbne kalenderlåger i tyverne, så var en ting sikkert, nu var julen virkelig nær.
Ak ja, det dejlige, naive barnesind, hvis dog bare man kunne mærke julefølelsen, som man mærkede det dengang.
Det lykkedes mig dog, at få en lille snert af juleglæde i maven her til aften, nemlig da vi så "Bonderøven" på DR2. Frank stegte nemlig gås i aftenens program, og den duft jeg vidste der måtte være i deres stue, den glæder jeg mig til vi skal have her på torsdag, selvom vi dog skal have and (og flæskesteg).
Og nu hvor snakken er på mad, så må jeg hellere vise lidt billeder af årets bagværk.
Førhen bagte vi mindst 5 slags julesmåkager, men de blev ikke rigtig spist. I år har jeg så spurgt store og små, hvad de kunne tænke sig at sætte tænderne i. Og svaret lød fra alle parter - VANILLEKRANSE.
Så i dag er der blevet bagt vanillekranse, men også de meget lækre pebernødder med marcipan (dem elsker jeg nemlig selv)
Derudover lavede Jonatan såkaldt Coco Pops-skumfidus-lækkerier.
Det er så simpelt for børn at lave, og så er det mega klisteret, og smager så sødt, som kun amerikanerne kan lave det. For det er netop en amerikansk "treat", og opskriften har jeg fået af en studieveninde fra seminarietiden, der er gift med en amerikaner.
Hermed giver jeg opskriften videre.
Du skal bruge dette,
samt lidt smør, som smeltes i en gryde. Posen med skumfiduser tilsættes.
Der røres i fiduserne hele tiden.
Når fiduserne er blevet til en ensartet masse, tilsættes Coco Pops.
Når massen er ved at være for sej at røre i, skal der ikke tilsættes flere Pops.
Hældes i en form, foret med bagepapir.
Mases til ca. 1½ - 2 cm tykkelse.
Stilles i køleskabet til det er helt hårdt, hvilket går hurtigt.
Kan herefter skæres i mundrette firkanter.
Bon appetit!
Så har vi også fået juletræet i hus.
Lidt af en kold fornøjelse, men hyggeligt.
Det får først lov at komme indendøre lille juleaften, hvor vi alle hjælper med at pynte det. Sådan er det nu en gang herhjemme - og sådan var det også i mit barndomshjem!!!
Torben saver og saver og... børnene venter og venter og... rykker tættere sammen, for det er jo så koldt, men... endelig er træet nedlagt, og turen kan gå hjemad.

3 kommentarer:

Karina Beck sagde ...

Det ser sørme lækkert ud. Tak for opskrifterne.
God jul til dig og dine kære.

Helle Sahl sagde ...

Det ser jo dejligt ud dit julebag. Vi har ikke lykkedes at finde det rigtige juletræ endnu.

Gitte sagde ...

Mums hvor lækkert med hjemmebag, de der pebernødder med marcipan...det lyder helt vildt lækkert. Er det en helt alm opskrift på pebernødder og så bare tilsat marcipan??
Et fint træ I fik med hjem, det var da værd at vente på.:)
Ham nøddeknækkeren kunne jeg godt tænke mig at se.:)
Du må ha' en dejlig december aften.